گروه فرهنگی «سراج24»- جشنوارهٔ بینالمللی فیلم فجر مهمترین جشنوارهٔ سینمایی ایران است که از سال ۱۳۶۱ تاکنون معمولاً در میانه بهمن ماه هر سال در تهران برگزار میگردد. تاکنون ۳۳ دوره از این جشنواره برگزار شده است که آخرین آن در سال ۱۳۹۳ بود. جشنواره ای که به صورت نمادین در ایام گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود تا نشان دهنده آرمانی باشد که در جهت آن گام بر می دارد و یا حداقل تلاش دارد در آن سو برود.
این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار میشود. جشنواره تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانهٔ سینمای ایران میپرداخت. از سال ۱۳۷۴ جشنواره به صورت بینالمللی برگزار شده و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بینالملل به بررسی فیلمهایی از سینمای جهان میپردازد.
همه ساله بخش های بین الملل و ملی این جشنواره در کنار یک دیگر در دهه مبارک فجر برگزار می شدند اما سال گذشته بود که حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی علیرغم مخالفت های گوناگون در اقدامی عجیب و بی سابقه بخش بین الملل را از بخش ملی جدا و به جای دهه فجر 93 در اردیبهشت ماه 94 برگزار کرد تا سی و سومین دوره این جشنواره به صورت دو پاره برگزار شود.
بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر همیشه این سوال را به دنبال خود داشت که نسبت این بخش با جشنواره ای که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود چیست؟ دنبال چه چیزی است؟ آیا بنا دارد چون دیگر جشنواره های رنگارنگ و مختلفی که در جهان برگزار می شوند ملاک های هنری صرف و کلیشه ای را دنبال کرده و به آنها جایزه ای دهد و یا خیر تلاش دارد تا حرفی را در جهان به سهم خود برجسته سازد؟
این سوال تقریبا همیشه بی جواب بود، نسبت انتخاب فیلم های بخش بین الملل و برگزیدگان آنها با انقلاب اسلامی و آرمان های جهانی آن در عرصه هنر مشخص نبود؛ وقتی که این بخش حتی از لحاظ زمانی نیز از سالروز پیروزی انقلاب دور شد هم این سوالات بیشتر به ذهن ها رسید.
اما امروز خبری در رسانه ها منتشر شد که تیر خلاصی بر این قبیل پرسش های آرمان گونه بود.
رئیس سازمان سینمایی در پیامی که ذوق زدگی پساتوافقی از متن آن عیان بود برای سیدرضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما نوشت: « هنرمند ارجمند ،جناب آقای سید رضا میرکریمی؛به موجب این حکم به سمت "دبیرجشنواره بین المللی فیلم ایران" منصوب می شوید.
سینمای ایران در سخت ترین شرایط توانست پنجره ای به بیرون بگشاید؛ و امروز که دربهای جهان به روی فرهنگ وهنر ایران بزرگ باردگر گشوده شد، "جشنواره بین المللی فیلم ایران" می تواند همه مشتاقان و دوستداران هنرهفتم را در سرزمین ادب وعرفان و عشق و گفت و گو گِردِ هم آورد. جدایی بخش بین الملل جشنواره فجر فرصتی است برای برپایی همایشِ بزرگ و با شکوهِ همه سینماگرانی که همچنان به آینده سینمای فرهنگی، هنری و اصیل و انسانی باوردارند "جشنواره ملی فیلم فجر" ، جشن سال تحویل سینمای ملی ایران و جشنواره بین الملل که پس از این رویداد بزرگ برگزار می شود فرصتی است استثنایی برای تبادل تجربه و اندیشه با سینمای جهان و معرفی تولیدات سالانه سینمای ایران به دوستداران نگاه ایرانی در سینما. این جشنواره که به نام ایران مزین است همچنین بهانه ای است برای معرفی فرهنگ وهنر سرزمینی که آوازه هنر و هنرمندانش جهانی و دیرپای است.
دبیری این رویداد مهم، نیازمند اندیشه های خلاق، پیشنه ای درخشان و همراهی همه اهالی سینماست. سوابق درخشان تان در سینمای ایران و جهان و جایگاه والای تان در مدیریت اصناف نوید بخش رویدادی شکوهمند ودرخورِ نام سینمای ایران است. موفقیت های روز افزونتان را در برگزاری این رویداد مهم از خداوند متعال خواهانم.»
این که جناب ایوبی بر پایه چه قرائنی، "امروز" را روزی می دانند که "درب های جهان به روی فرهنگ و هنر ایران بزرگ" گشوده شده است و این که اصولا مگر درب های جهان به روی این فرهنگ پیش از این بسته بود؛ سوالاتی است که باید در جای دیگری مطرح کرد اما حذف نام "فجر" از همین جشنوره کم رمق، اب سردی بود بر همه آن چه از سازمان سینمایی در جهت صدور انقلاب و حمایت از آرمان های انقلاب توقع می رفت.
شاید "فجر" یک نام بود اما این نام در پس خود آرمان ها، شعارها و اهداف فراوانی را نهفته داشت که وجه ممیز آن با جشنواره هایی نظیر قاهره، ابوظبی، توکیو و .... بود؛ شاید حذف نام فجر اولین گام در جهت سینمای پساتوافقی بود که پیش از این وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نویدش را داده بود.